- навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
- Порушеннями академічної доброчесності згідно ст.42 п.4 Закону України «Про освіту» вважається:
академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю)власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання,зокрема підчас оцінювання результатів навчання;
обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обманує, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
необ'єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.
- Академічна доброчесність упроваджується через систему принципів: законності, професіоналізму, чесності, відповідальності, прозорості, толерантності.
ІІІ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ УЧАСНИКАМИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
- Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну діяльність;
- контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;
- об'єктивне оцінювання результатів навчання.
- Дотримання академічної доброчесності здобувачам освіти передбачає:
- самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання;
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень ,відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.
- Дотримання академічної доброчесності батьками здобувачів освіти (або особами, які їх замінюють) передбачає:
- виховання в дітей поваги до прав і свобод однокласників та вчителів;
- виховання відповідального ставлення до власного фізичного та психічного здоров'я;
- виховання поваги до державної мови та державних символів України, усвідомлення необхідності дотримуватися Конституції та законів України, Статуту ліцею, Правил внутрішнього розпорядку;
¾ формування в дитини культури життя у взаєморозумінні, а також таких загальнолюдських цінностей, як справедливість, патріотизм, гуманізм, толерантність, працелюбство.
ІV. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ
АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
- За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
- відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
- позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
- За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
- повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
- повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;
- відрахування із школи.
V.КОМІСІЯ З ПИТАНЬ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
- Порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності визначається Комісією з питань академічної доброчесності з урахуванням вимог Закону України «Про освіту» та інших спеціальних законів.
- Комісія з питань академічної доброчесності (далі-Комісія) -це незалежний орган, що діє в НВК з метою забезпечення моніторингу дотримання членами шкільної спільноти морально-етичних та правових норм цього Положення.
- До складу Комісії входять голова, заступник голови, секретар, представники Піклувальної ради НВК, учнівського самоврядування та педагогічного колективу. Склад Комісії затверджується рішенням педагогічної ради. Голова, заступник голови та секретар Комісії обираються з числа осіб, що входять до неї. Термін повноважень Комісії-1 рік.
- Кожна особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, має такі права:
- ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження;
- особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;
- знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності;
- оскаржити рішення про притягнення до академічної відповідальності до органу, уповноваженого розглядати апеляції, або до суду.
- ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
- Учасники освітнього процесу (педагогічні працівники, здобувачі освіти, батьки або особи, що їх замінюють) мають знати Положення про дотримання академічної доброчесності в НВК "Вівнянський ЗНЗ І-ІІ ст - ДНЗ". Незнання або нерозуміння норм цього Положення не є виправданням неетичної поведінки.
- Положення про дотримання академічної доброчесності в НВК "Вівнянський ЗНЗ І-ІІ ст - ДНЗ". затверджується педагогічною радою та вводиться в дію наказом директора.
- Зміни та доповнення до Положення можуть бути внесені будь-яким учасником освітнього процесу за поданням до педагогічної ради НВК та вводяться в дію наказом директора.
Основні принципи академічної доброчесності:
- старанність, самостійність у навчанні;
- відповідальність за власні вчинки і чесне здобуття оцінок;
- толерування думок інших, взаємоповага та підтримка;
- гідна та моральна поведінка під час навчального процесу та поза ним.
До порушень академічної доброчесності належать:
- плагіат;
- списування;
- хабарництво;
- фальсифікація результатів досліджень;
- необ'єктивне оцінювання;
- здавання іспитів підставними особами.
Наслідки тривалих та системних порушень академічної доброчесності:
- знецінення університетських дипломів у країні, невизнання їх за кордоном;
- випускникам університетів важко влаштуватися на хорошу роботу, бо роботодавці не довіряють системі вищої освіти та закладам вищої освіти;
- зниження якості медичного обслуговування;
- стагнація науки, знецінення наукового потенціалу держави;
- гальмування розвитку економіки;
- країна втрачає авторитет у світі.
Чому академічна доброчесність важлива:
- забезпечує довіру до результатів навчання;
- передбачає здобуття власних знань і розвиток власних здібностей;
Учням треба наголошувати, що коли вони списують чи дають списати комусь - розвиток неможливий.
- забезпечує чесний вступ до університету, а потім - гарну роботу;
- зараз світ глобалізований: щоби навчатися за кордоном, потрібно дотримуватися принципів академічної доброчесності.
Що робити, щоби розвинути систему академічної доброчесності в школі:
- Ідентифікуйте проблеми.Якщо є учні чи класи, які не дотримуються принципів академічної доброчеснотсі, треба говорити і з учнями, і з класними керівниками.
- Залучіть усіх зацікавлених. Це може бути учнівське самоврядування чи батьки, які хочуть стати на захист академічної доброчесності. Також це можуть бути всі педагоги, які підтримують ці ідеї.
- Обговоріть і створіть положення про дотримання академічної доброчесності, затвердіть його у школі, щоби можна було на нього посилатися. Для цього варто звернутися до законів "Про освіту" і "Про повну загальну середню освіту". Там прописано, що вважається порушенням академічної доброчесності та як сприяти її дотриманню.
- Після того, як положення буде затверджено, важливо повідомити всім, які дії, згідно з ним, вважаються недоброчесними і які будуть санкції за порушення. Інколи роблять окремі положення для вчителів і учнів, але можна робити спільне.
- Моніторинг.Важливо не тільки впроваджувати зміни, але й спостерігати за ними: дивитися, яка динаміка дотримання чи недотримання правил, і реагувати.
- Оцініть та перегляньте політики.
- Якщо ваша школа не має розроблених політик - питання академічної доброчесності можна проговорювати в межах уроків.