Спеціальна навчально-виховна установа

Критерії оцінювання



Критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти середньої загальноосвітньої школи

Критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти

Критерії, правила і процедури оцінювання учнів у школі визначаються на основі положень відповідних наказів МОН України щодо оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти (можливі інші критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти, що визначаютьсядокументами закладу освіти та не суперечать чинному законодавству).

1. Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів у першому класі має формувальний характер, здійснюється вербально, на суб'єктних засадах, що передбачає активне залучення учнів до самоконтролю і самооцінювання (відповідно до наказу МОН України від 20.08.2018 № 924 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу у Новій українській школі»).

2. Навчальні досягнення учнів других класів підлягають формувальному і підсумковому (тематичному та завершальному) оцінюванню. Оцінювання результатів навчання учнів других класів здійснюється вербально (відповідно до наказу МОН України від 27.08.2019 № 1154 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів другого класу»).

3. Оцінювання навчальних досягнень учнів 3-4 класів здійснюється формувальне та підсумкове (тематичне, семестрове та річне) оцінювання. Важливу роль у формувальному та підсумковому оцінюванні відіграють критерії, за якими воно здійснюється. Критерії оцінювання визначаються вчителем (із поступовим залученням до цього процесу учнів) відповідно до кожного різновиду роботи та різновиду діяльності учнів з орієнтуванням на вимоги до обов'язкових результатів навчання та компетентностей учнів початкової школи, визначених Державним стандартом початкової освіти до другого циклу навчання (3-4 класи), й очікуваних результатів, зазначених в освітній програмі закладу загальної середньої освіти.

Формувальне оцінювання здійснюється через:

педагогічне спостереження учителя за навчальною та іншими різновидами діяльності учнів;

аналіз портфоліо учнівських робіт, попередніх навчальних досягнень учнів, результатів їхніх діагностичних робіт;

самооцінювання та взаємооцінювання результатів діяльності учнів;

оцінювання особистісного розвитку та соціалізації учнів їхніми батьками;

застосування прийомів отримання зворотного зв'язку щодо сприйняття та розуміння учнями навчального матеріалу.

Результати формувального оцінювання відображаються в оцінних судженнях учителя / учнів / батьків, що характеризують процес навчання та досягнення учнів. Оцінні судження вчителя мають бути об'єктивними, конкретними, чіткими, лаконічними, доброзичливими, слугувати зразком для формулювання оцінних суджень учнями.

В оцінному судженні відображають прогрес учнів та поради щодо подолання утруднень, за їхньої наявності, у досягненні очікуваних результатів навчання відповідно до програмових вимог.

У свідоцтві досягнень надається розгорнута інформація про сформованість наскрізних умінь учнів та рівні результатів навчання.

4. Оцінювання навчальних досягнень учнів основної школи здійснюється за 12-бальною шкалою (відповідно до наказу МОН України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»).


Відповідно до ступеня оволодіння знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних досягнень учнів: початковий, середній, достатній, високий.

Оцінювання здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів, а також за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної (індивідуальне, групове, фронтальне опитування), письмової (самостійна робота, контрольна робота, тематична контрольна робота, тестування, та ін.).

5. Оцінювання навчальних досягнень учнів старшої школи здійснюється за 12-бальною системою(шкалою) і його результати позначаються цифрами від 1 до 12 (відповідно до наказу МОН України від 13.04.2011 № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти»).

Обов'язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної складової навчального плану закладу.

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів базової та старшої школи

Рівні навчальних досягнень

Бали

Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

I. Початковий

                           1.Учні розрізняють об'єкти вивчення

                           2.Учні відтворюють незначну частину навчального матеріалу,                                    мають нечіткі уявлення про об'єкт вивчення

                           3.Учні відтворюють частину навчального матеріалу; з                                                  допомогою вчителя виконують елементарні завдання

II. Середній

                          4.Учні з допомогою вчителя відтворюють основний                                                      навчальний  матеріал, можуть повторити за зразком певну                                      операцію, дію

                          5.Учні відтворюють основний навчальний матеріал, здатні з                                       помилками й неточностями дати визначення понять,                                                 сформулювати правило

                         6.Учні виявляють знання й розуміння основних положень                                          навчального матеріалу. Відповіді їх правильні, але недостатньо                              осмислені. Вміють застосовувати знання при виконанні                                            завдань за зразком

III. Достатній

                          7.Учні правильно відтворюють навчальний матеріал, знають                                    основоположні теорії і факти, вміють наводити окремі власні                                  приклади на підтвердження певних думок, частково                                                  контролюють власні навчальні дії

                         8.Знання учнів є достатніми. Учні застосовують вивчений                                            матеріал у стандартних ситуаціях, намагаються аналізувати,                                    встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами,                             фактами, робити висновки, загалом контролюють власну                                         діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності

                           9.Учні добре володіють вивченим матеріалом, застосовують                                      знання в стандартних ситуаціях, уміють аналізувати й                                                систематизувати інформацію, використовують загальновідомі                                докази із самостійною і правильною аргументацією

IV. Високий

                          10.Учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у                                 практичній діяльності, робити висновки, узагальнення

                          11.Учні мають гнучкі знання в межах вимог навчальних програм,                                аргументовано використовують їх у різних ситуаціях, уміють                                  знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати                                проблеми

                         12.Учні мають системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог                                    навчальних програм, усвідомлено використовують їх у                                            стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміють самостійно                                    аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал,                                самостійно користуватися джерелами інформації, приймати                                    рішення

6. Видами оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та державна підсумкова атестація.

Поточне оцінювання - це процес встановлення рівня навчальних досягнень учня в оволодінні змістом предмета, уміннями та навичками відповідно до вимог навчальних програм.

Об'єктом поточного оцінювання рівня навчальних досягнень учнів є знання, вміння та навички, самостійність оцінних суджень, досвід творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення до навколишньої дійсності.

Поточне оцінювання здійснюється у процесі вивчення теми. Його основними завдання є: встановлення й оцінювання рівнів розуміння і первинного засвоєння окремих елементів змісту теми, встановлення зв'язків між ними та засвоєним змістом попередніх тем, закріплення знань, умінь і навичок. Інформація, отримана на підставі поточного контролю, є основною для коригування роботи вчителя на уроці.

Тематичному оцінюванню навчальних досягнень підлягають основні результати вивчення теми (розділу).

Тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів забезпечує:

   • усунення безсистемності в оцінюванні;

   • підвищення об'єктивності оцінки знань, навичок і вмінь;

   • індивідуальний та диференційований підхід до організації навчання;

   • систематизацію й узагальнення навчального матеріалу;

   • концентрацію уваги учнів до найсуттєвішого в системі знань з кожного               предмета.

Тематична оцінка виставляється на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми впродовж її вивчення з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (практичних, лабораторних, самостійних, творчих, контрольних робіт) та навчальної активності школярів.

Перед початком вивчення чергової теми всі учні мають бути ознайомлені з тривалістю вивчення теми (кількість занять); кількістю й тематикою обов'язкових робіт і термінами їх проведення; умовами оцінювання.

Оцінка за семестр виставляється за результатами тематичного оцінювання, а за рік - на основі семестрових оцінок.

Учень має право на корегування семестрової й річної оцінки.

7. Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами

Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами орієнтоване:

  • на учня й передбачає вимірювання його індивідуального прогресу
  • на освітні стандарти та здійснюється в межах освітніх програм відповідно до адаптацій чи модифікацій, ІПР, у тому числі якщо учень не працює на рівні освітнього стандарту й модифікованих програм.

Комплексне оцінювання учнів з особливими потребами включає первинне (виявлення наявних знань); формувальне (формування компетентностей через пізнання); підсумкове (узагальнення рівня сформованих компетентностей, вироблених знань, умінь, навичок).

Мета комплексного оцінювання:

  • визначити особливості динаміки розвитку учня з особливими освітніми потребами;
  • надати йому ефективну підтримку;
  • усунути перешкоди для його соціальної і навчальної активності тощо.

Отримана під час різних типів оцінювання інформація дає змогу педагогам уточнити й доповнити психолого-педагогічну оцінку розвитку дітей з особливими освітніми потребами, визначити цілі індивідуальної програми розвитку (ІПР), навчати їх на рівні класу й вчасно надавати підтримку, за потреби залучати спеціальних фахівців тощо.

8. Державна підсумкова атестація осіб, які здобувають загальну середню освіту в ЗЗСО, відбувається відповідно до наказу МОН України від 07.12.2018 № 1369 «Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації» (Із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки України № 221 від 18.02.2019).


Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started